Principper for holddannelse

Formålet med at benytte sig af holddannelse på skolen er at øge kvaliteten af undervisningen.

Omfanget og udbyttet af undervisningen registreres løbende af skolens lærere. Omfanget registreres f.eks. i et skema, hvor der anføres: fag, elever, lærere, start- og slutdato, lektioner per elev, holddannelsesformål og emner for gennemførelsen af holddannelsen. Udbyttet evalueres og samles af lærerne.

Vi danner hold af pædagogiske grunde i:

  • Deletimer og delehold
  • Valgfag
  • Emneuger
  • Temadage i afdelingerne eller på årgangene

 

Holddannelsesformål: Holddannelse skal bruges til at arbejde med:

  • Undervisningsdifferentiering
  • Læringsstile
  • Trivsel og kammeratskabsrelationer
  • Kønsopdeling
  • Projekter hvor de enkelte elever kan vælge emne efter interesse

 

Holddannelse planlægges gennem:

  • Parallellagte undervisningslektioner
  • Deleholdstimer i indskolingen i dansk, på mellemtrinnet i sløjd og håndarbejde i 9. klasse i engelsk og fysik/kemi
  • Idræts- og svømmeundervisningen
  • Valgfag
  • Årsplanerne for årgangene forholder sig til holddannelse
  • Lærernes fagteam arbejder med holddannelse